PRAHA
Zemědělci jsou nuceni vyhazovat tuny zeleniny denně, protože nesplňují estetická kritéria obchodních řetězců. Normy supermarketů jsou přitom nejasné a jejich zástupci se zdráhají je zveřejnit.
Zachraň jídlo chce na nesmyslnost plýtvání upozornit happeningem Křivá polévka, který se uskuteční 5. září na piazzettě Národního divadla, a bude zde zdarma rozdávat 2000 porcí polévky uvařené z nestandardní zeleniny.
Čeští zemědělci jsou pod tlakem obchodních řetězců a jsou nuceni zaorávat velkou část své úrody kvůli přehnaným normám supermarketů. To je jeden ze závěrů projektu Paběrkování, jenž v tomto roce spustila iniciativa Zachraň jídlo.
“Podle našich informací jsou vztahy mezi zemědělci a supermarkety nevyrovnané. Zemědělci nesou veškeré riziko a nemají se v případě nekalého jednání kvalitářů supermarketů na koho obrátit. Stává se, že jim obchodní řetězec odmítne přijmout celý kamion zeleniny či ovoce na základě nejasných důvodů. Navíc musí být farmář vždy připraven dodat požadované množství produktu v prvotřídní kvalitě,” popisuje běžnou praxi Adam Podhola, mluvčí iniciativy Zachraň jídlo.
Během setkání se zástupci obchodních řetězců zjistili členové Zachraň jídlo, že supermarkety nechtějí zveřejňovat normy, podle kterých přijímají zeleninu a ovoce. “Ptali jsme se zástupců firem Tesco, Globus a Kaufland a ani v jednom případě jsme od nich nedostali k nahlédnutí dokument, podle kterého rozhodují o přijmutí či nepřijmutí ovoce či zeleniny,” říká Anna Strejcová.
O tom, co se v obchodním řetězci bude prodávat, či ne, si ale rozhodují samy. Směrnice Evropské unie regulující tvar výpěstků byly u většiny druhů ovoce a zeleniny zrušeny v roce 2009. Stále se vztahují jen na jablka, citrusy, kiwi, saláty, broskve, nektarinky, hrušky, jahody, papriky, hroznové víno a rajčata. I tyto produkty mohou být ale prodávány v nestandardním tvaru, pokud budou označeny jako “produkt určený k dalšímu zpracování”.
O nestandardní tvary ovoce a zeleniny mají ale zákazníci v zahraničí zájem. Důkazem je například úspěšná kampaň francouzského supermarketu Intermarché, který se v roce 2014 rozhodl po dobu jednoho týdne prodávat “nevzhlednou” zeleninu se slevou. Inspiroval se jím i belgický řetězec obchodů COOP. Prodej probíhá i mimo supermarkety. Portugalská kooperativa Fruta Feia sdružuje 800 producentů, kteří dodávají svým zákazníkům “křivou” zeleninu formou bedýnek, a stejný koncept zvolila i kalifornská firma Imperfect, jež prodává výpěstky s 30% slevou oproti běžným cenám v obchodě.
Podle dokumentu Evropské komise je zemědělství hned po domácnostech největším producentem potravinového odpadu. V zemědělství se znehodnotí 34 % jídla a v domácnostech 41 %. Důvody plýtvání u farmářů jsou různé: kromě nepřízně počasí a špatného skladování mají na vyhazování vliv právě estetická kritéria. Pokud by obchody snížily své nároky, mělo by to pozitivní vliv i na množství vyhazování (zemědělci by zasadili méně, protože by měli jistotu, že prodají i na zcela perfektní kusy).
Zachraň jídlo chce na happeningu Křivá polévka ukázat, že z neprodejných produktů se dá uvařit stejně chutný a nutričně bohatý pokrm jako z perfektních produktů. Za pomoci šéfkuchaře Petra Peška a desítek dobrovolníků se chystá servírovat u Národního divadla tři typy polévek. Na místě budou i workshopy se “záchranářskými” recepty, diskuze s hosty, DJ a kulturní vystoupení. Program začíná v 10 hodin a výdej polévky se uskuteční okolo poledne. Od 20.00 hodin se v budově Hollar na Smetanově nábřeží uskuteční promítání české premiéry kanadského dokumentu “Just eat it”.
Akci pořádá Zachraň jídlo ve spolupráci s britskou neziskovou organizací Feedback, která uskutečnila hostiny pro 5000 lidí v Londýně, Tokiu, New Yorku a dalších městech a má s organizací hostin bohaté zkušenosti. Ředitelka Feedbacku Dominika Jarosz promluví na tiskové konferenci 4. září v Praze.
“České organizace zabývající se plýtvání jídlem nabízejí inovativní řešení, jak snížit množství znehodnoceného jídla, a vaše země se může připojit mezi lídry v boji proti obrovskému objemu potravin, které skončí v koši. Křivá polévka má za cíl oslovit zástupce supermarketů a vedoucích institucí a ukázat, že veřejnost si žádá změnu," říká Dominika Jarosz.
Dalšími partnery happeningu “Křivá polévka” jsou EU Fusions, Česká Federace potravinových bank, Informační centrum OSN, Glopolis, Zelinářská unie Čech a Moravy a Ekumenická akademie Praha.