EKONOMIKA / Podniky

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
29.5.2017

Nehod kvůli špatně uloženému nákladu prudce přibývá. Škody jdou do milionů

V roce 2016 došlo k více než stovce dopravních nehod kvůli nesprávně uloženému nákladu. Hmotná škoda se podle Policie České republiky blíží šesti milionům korun. Za dva roky tak došlo k téměř dvojnásobnému nárůstu těchto nehod, neboť roku 2014 činil jejich počet rovných šedesát.

Policejní mluvčí Ivana Nguyenová k nehodám zapříčiněným nesprávným uložením nákladu uvedla: „V roce 2016 se takových nehod stalo 101. Hmotná škoda odhadnutá na místě policisty činila 5 799 400 Kč.“ Ve statistice jsou zahrnuta nákladní i osobní vozidla. V roce 2014 přitom došlo k 44 těmto nehodám u nákladních vozů a u 16 osobních automobilů. Jedná se tedy o téměř dvojnásobný nárůst za dva roky.

Řidiči náklad nedostatečně připevňují a stát nekontroluje

Experti již řadu let poukazují na nevyhovující stav při zacházení s nákladem, a to jak u profesionálních přepravců, tak soukromníků. Například již v roce 2014 informoval odborný týdeník Dopravní noviny o tom, že každý druhý náklad není správně upevněn. Svůj díl viny na tomto stavu má také ministerstvo dopravy, které může podle zákona udělovat automaticky, tedy bez přezkoušení, atestace po uplynutí dvou či tří let, čehož využívají dodavatelé nekvalitních kotvicích systémů či jejich komponentů. Samostatnou kapitolou je nekompetence řidičů, včetně profesionálních, kteří podle upozornění organizace ČESMAD Bohemia často neprocházejí potřebným školením zabezpečení nákladu, přestože je povinné.

Nejčastější hříchy: povolené postroje a nevhodné vázací prostředky

Češi často nepoužívají bezpečné kotvicí systémy, anebo je špatně aplikují. „Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky a systémy určené speciálně pro tento účel,“ říká Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, která zajišťuje firmám odborné zaškolení. V tuzemsku lze dokonce zakoupit vázací systémy sice certifikované, avšak vybavené dodatečným upozorněním (obvykle na popruhu), že nejsou určeny pro vozidla, provozovaná v České republice. A s jakými hříchy se lze setkat na českých silnicích nejčastěji? „U nákladních vozů to bývají povolené kurty, lana a řetězy, ačkoli by měly být řádně předepnuty.  U osobních aut a dodávek zase soukromníci běžně kotví náklad pomocí prádelních šnůr, obyčejných řemenů či tzv. gumicuků. Často také chybí protiskluzová vložka, která by měla být samozřejmostí vždy, je-li náklad přepravován na podlaze vozu,“ vysvětluje Dominik Kubik.

Autor / zdroj: PI

Doporučujeme

PNEUCENTRUM PROFI s.r.o - PNEUSERVIS pro osobní, dodávkové, nákladní, zemědělské, průmyslové, EM vozy a motocykly

3D3 geometrie pro os., dod. a offroad vozy, autodiagnostika, čištění a diagnostika autoklimatizace, seřizování světel pomocí regloskopu,opravy autoskel, AUTOSERVIS. PNEUCENTRUM PROFI s.r.o., Frýdecká 277, 739 61 Třinec, tel.: 558 329 923, 776 766 766.

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Olešná bude v jeden čas patřit eXtrémním závodům na kolech i bruslích

Přehrada Olešná ve Frýdku-Místku se letos stane dějištěm hned dvou eXtrémních závodů. V závodu INLINE24 změří síly bruslaři a v novém MTB závodu PH24

Post

Záchranáři zasahovali u dalších pádů z výšek

Během úterý zasahovali záchranáři v Moravskoslezském kraji u tří událostí, při nichž došlo k pádům z výšky s vážnými následky. Od soboty do pondělí p

Post

Hasiči besedovali s dětskými pacienty

Malí pacienti, kteří trávili pondělní dopoledne na dětském oddělení frýdecko-místecké nemocnice, měli rušný den.

Reklama

www.pneucentrumprofi.cz

Reklama

PARTNEŘI

Maminčino koření www.beautyexpo.cz www.pneucentrumprofi.cz www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA